Територіальні громади Чернівецької області

  • вхід на портал
  • реєстрація

Сторожинецький район

Новини

11.03.2015 11:10

ЕКОНОМІЧНА ЧАСТИНА УГОДИ ПРО АСОЦІАЦІЮ З ЄС: ПЛЮСИ І МІНУСИ |  Економіка та бізнес

МІФ ПЕРШИЙ: ІНОЗЕМНІ АВТО МОЖНА БУДЕ ПРИДБАТИ ЗА БЕЗЦІНЬ

Старший економіст МЦПД Василь Поворозник та експерт з економічних питань Ангела Бочі розвінчали міфи, у які вірять українці. Зокрема ті, які стосуються раптового зниження ставок мита для ввезення товарів з-за кордону та експорту української продукції.
-  У ст. 4 Угоди про асоціацію (далі - Угода), яку називають економічною частиною, йдеться про встановлення поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі між Україною та ЄС. Вона має вступити в силу 31 грудня 2015 року , - повідомила Ангела Бочі. - Багато хто з громадян вважає, що одразу після цього, автомобілі, завезені з-за кордону, можна буде придбати за низькими цінами, адже вони не будуть обкладатися митом. Насправді, митні ставки будуть знижуватись поступово, протягом кількох років.
Зокрема, після введення в дію економічної частини Угоди середня арифметична ставка ввізного мита в Україні для товарів з ЄС знизиться із 4,95% до 2,42%, а в країнах ЄС для українських товарів - з 7,6% до 0,5 %. Зниження мит розширить ринок збуту для вітчизняних виробників, а існуючим експортерам заощадить кошти. Для українських товарів на ринку ЄС (який, до слова, є найбільшим ринком у світі і приблизно в 10 разів перевищує російський, білоруський та казахський разом узяті) створять не менш сприятливі умови, ніж для власних товаровиробників. Відкритий доступ до ринку ЄС дає величезний поштовх, як для малого, так і для середнього та великого бізнесу. Наприклад, експорт Польщі за період з 1995 по 2003 роки (тобто, після ратифікації Договору про Співдружність, але перед вступом до ЄС) виріс у 2,6 рази. Також українські фірми зможуть на рівних правах конкурувати в проведенні будівельних робіт, наданні транспортних послуг тощо. Найбільше виграють від виходу на європейський ринок виробники популярної в Україні продукції, яка є якісною і має свою унікальність, «родзинку».

МІФ ДРУГИЙ: УКРАЇНСЬКІ ТОВАРИ НАЙБІЛЬШ ЯКІСНІ
Інший міф, який розвінчали експерти - про високу якість товарів українського виробництва. Особливо це стосується м'ясної та молочної продукції. Тому обмеження ЄС, насамперед, торкнуться сільського господарства в Україні, яке потрібно буде привести у відповідність до європейських вимог. Це, звісно, не обійдеться без додаткових затрат для виробників такої продукції.
-  Ми живемо у світі радянських стандартів, які притаманні різним галузям виробництва, - говорить Василь Поворозник. - Тому виходить, що молоко вищого українського ґатунку відповідає такому ж товару найнижчого європейського ґатунку. Чому? Бо ми не дотримуємося сучасних вимог щодо збору, транспортування і переробки молока. Наприклад, у Європі практикують тільки безконтактне, а не ручне доїння, під час якого через не надто чисті руки однієї власниці корови може постраждати ціла партія молока, а також застосовують сучасне обладнання для зберігання молока, молоковоз, який відповідає стандартам ЄС... У багатьох країнах Європи сільське господарство дотується державою. Надіємося, що таку
підтримку держава згодом надаватиме і вітчизняним товаровиробникам.

ВИХІД ДЛЯ ФЕРМЕРІВ - ВИРОБНИЦТВО "ОРГАНІЧНОЇ" ПРОДУКЦІЇ ТА ОБ'ЄДНАННЯ У КООПЕРАТИВИ
Що ж робити українським фермерам, щоб якомога швидше осучаснити виробництво своєї продукції? Вихід - у виробництві "органічної" сільськогосподарської продукції, яка користується популярністю у Європі. Також - у створенні кооперативів, які дадуть можливість, для прикладу, отримати один дозвіл для діяльності кількох підприємців-членів кооперативу та сплатити менше податків. Також економічно доцільніше постачати на ринок не сировину, а вже готову продукцію. Наприклад, італійським фермерам, які збирають оливки, вигідно співпрацювати у кооперативі з підприємцями, які їх переробляють, і виробниками тари для розфасовки такої продукції. Таким чином, готові оливки будуть дешевшими, а тому популярнішими серед споживачів.
Перевагою Угоди є запровадження тарифних квот з нульовою ставкою для експорту в ЄС окремих видів харчових продуктів, продуктів тваринництва та зернових культур, які потребує європейський ринок.
Водночас, недоліком є зростання конкуренції на внутрішньому ринку за рахунок приходу на нього якісних європейських виробників і можливе подорожчання через це товарів.

ЩОБ ЗАЛУЧИТИ ІНВЕСТОРІВ, НЕДОСТАТНЬО ЗОНИ ВІЛЬНОЇ ТОРГІВЛІ З ЄС - ПОТРІБНО СТВОРИТИ ПРОЗОРІ ПРАВИЛА ВЕДЕННЯ БІЗНЕСУ
Коли економічна частина Угоди «запрацює», Україна стане більш привабливою для закордонних інвесторів, які зможуть зробити вітчизняну промисловість конкурентноспроможною, як це було у Польщі, країнах Балтики, Румунії та Болгарії. Звичайно, щоб залучити інвесторів, зони вільної торгівлі з ЄС недостатньо - потрібно створити прозорі правила ведення бізнесу, умови для надійного захисту прав людини, вести боротьбу з корупцією, удосконалити судову систему тощо.
- Рано чи пізно війна закінчиться, курс валюти стабілізується, і треба вже сьогодні думати про те, як налагодити виробництво та привести його у відповідність з європейськими стандартами, оскільки ми обрали курс на євроінтеграцію, - підсумував Василь Поворозник. - Кардинальні зміни торкнуться і споживачів продукції, і, в першу чергу, виробників. Угода про асоціацію з ЄС має і переваги, і виклики, які треба вивчати. Не слід забувати і про нові можливості, які відкриваються перед Україною, зокрема, стосовно залучення додаткового фінансування від донорів -європейських фондів. Вже сьогодні, коли існує проблема з надходженням коштів з державної казни, варто брати участь у різних проектах, щоб отримати гранти на вирішення нагальних проблем.
Про іноземні фонди, які надають такі гранти в Україні, розповів зовнішній експерт з економічних питань МЦПД Павло Шилепницький.

  • Автор:Олеся ДЛУЖАНСЬКА. Фото Дмитра ЯКОВІЦИ.
  • Джерело: "Рідний край" від 06.03.2015

Tеми