Територіальні громади Чернівецької області

  • вхід на портал
  • реєстрація

Сторожинецький район

Новини

04.02.2013 10:21

ПРОФІЛАКТИЧНИЙ МЕДОГЛЯД - У СТІНАХ ШКОЛИ? |  Охорона здоров'я

“ЗА ШКОЛАМИ ЗАКРІПЛЕНІ СІМЕЙНІ МЕДСЕСТРИ, ЯКІ ПРАЦЮЮТЬ В ЗАКЛАДІ ПО 2 ГОДИНИ. ВИДІЛЕНО ВСЬОГО 10 СТАВОК ВІД СИСТЕМИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я, ЯКІ РОЗПОДІЛЕНІ ПО-РІЗНОМУ. А ТОРІК В ОСВІТІ ВИНАЙШЛИ МОЖЛИВІСТЬ ВВЕСТИ В ШТАТ 13 ОДИНИЦЬ. ЦЕ - ЗА РАХУНОК ВЛАСНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ”.

Насамперед, ми звернулися до виконуючого обов’язки заступника головного лікаря з питань охорони материнства та дитинства В. І. КУЧІНІКА. Пропонуємо його коментар.
- Як зрозумів, відповідною постановою внесено зміни в діючий порядок здійснення медичного обстеження учнів загальноосвітніх навчальних закладів, яким керуємося тепер. На жаль, не можу однозначно їх прокоментувати, оскільки ще не знайомий з механізмом дії. Щоб проводити профілактичний огляд дітей безпосередньо в школах, необхідно виконати ряд умов. Зокрема, починати з створення матеріальної бази - кабінетів, обладнання. Але найголовніше - потрібні спеціалісти. Адже огляд мають здійснювати не тільки сімейні лікарі, а й вузькопрофільні. Очевидно, будуть якісь графіки щодо обстеження учнів. Тільки в одній школі для огляду треба затратити хоча б день. А в районі таких - не один десяток. Вважаю, що обстеження треба проводити в присутності батьків. Особливо - коли йдеться про молодших школярів, які не завжди вміють правильно оцінити свій стан. Питання виникають щодо здійснення профілактичних заходів і у віддалених хуторах, селах.
Щодо стану справ на цей час, то керувались досі діючою постановою, чітко дотримувались порядку, коли діти приходять для обстеження в поліклініку у супроводі одного з батьків. Тобто, огляди проводились у лікувальних закладах. Порядок обстеження для різних вікових категорій дещо відмінний. Але незалежно від віку, кожен спочатку звертається до реєстратури, потім проходять огляд у спеціалістів, згідно з виданими талончиками та бланками. Завершують знову у сімейного лікаря, який робить
висновок про загальний стан дитини на момент огляду. На основі цього висновку видають довідку про допуск до занять. Вона дійсна протягом року. А за місяць до закінчення її дії класний керівник повинен попередити, щоб учень пройшов чергове обстеження. Якщо ж цей термін не витримується, то дитину не мають права допустити до занять.
Загалом, в кожній школі діти перебувають під наглядом медсестри. В її функції входить також контроль за якістю продуктів харчування та процесом приготування їжі в шкільних їдальнях. Але головним чином за школами закріплені сімейні медсестри, які працюють в закладі по 2 години. Виділено всього 10 ставок від системи охорони здоров’я, які розподілені по-різному. А торік в освіті винайшли можливість ввести в штат 13 одиниць. Це - за рахунок власних можливостей.

ВВАЖАЮ, ЩО ТРЕБА ЗАПРОВАДИТИ ТАКИ РАНКОВУ ФІЗЗАРЯДКУ. ДЛЯ ЦЬОГО - ЗМІНИТИ РОЗПОРЯДОК ДНЯ: УРОКИ ПОЧИНАТИ ПІЗНІШЕ, А НЕ О 8 ГОДИНІ.
Свою думку висловила директор Кам’янської ЗОШ І-ІІІ ступенів, депутат районної ради, голова постійної комісії з питань освіти, культури, праці та соціального захисту населення О. П. ГІДОРА.
- Проблема профілактичного медичного обстеження школярів - дуже важлива. А тому до її вирішення треба підходити зважено і обмірковано, враховуючи усі аспекти. Тільки одне є незаперечним: здоров’я дитини головним чином залежить від батьків. Саме в родині змалечку необхідно закладати основи здорового способу життя, дбати про зміцнення імунітету, гартувати, привчати до правильного режиму харчування
Але, звичайно, і школа не повинна стояти осторонь. Вважаю, що у нас в районі чимало роблять для збереження здоров’я вихованців. Там, де з усією відповідальністю дотримуються вимог, наслідки не забаряться.
У нашій школі обстеження медиків проходять всі учні. Два роки тому, вперше підсумувавши результати оглядів, були просто шоковані: виявилося, що 32% школярів за показниками належать до спеціальної
медичної групи, звільняються від навантаження на уроках фізкультури. Але, на мою думку, якраз навпаки
-  через малорухомість і виникають різні відхилення від норми, треба йти від зворотнього.
Тож ми ввели, насамперед, обов’язкову ранкову гімнастику. За найменшої можливості проводимо її на вулиці, на свіжому повітрі. А коли холодно - у приміщенні. Триває ця зарядка всього 15 хвилин, починається о 815. Але вже цього часу достатньо, щоб не залишилось жодного сонного обличчя, засяяли очі, зарум’янились щічки. Тож, на уроках, які починаються у нас о 830, ніхто не дрімає, всі активні.
Рекомендовано протягом дня ще й фізхвилинки. У початкових класах - по дві на кожному уроці, а в старших
-  по одній. У нас довші перерви: по 20-30 хвилин, найменша - десятихвилинка, а для молодших класів -15-хвилинка. Звичайно, заняття через це закінчуються пізніше, але діти більше рухаються - і це головне.
Дуже важливе харчування. У нас за цим особливий контроль. Учні початкових класів обідають безкоштовно, старші - тільки пільгові категорії. Є група продовженого дня, де організоване триразове харчування.
Не так давно ми ввели в школі посаду медсестри. Це - за рахунок штатного розкладу, на власні кошти. На жаль, офіційно такої одиниці не передбачено. Працює молода спеціалістка на повну ставку, має 8-годинний робочий день, знає коло своїх обов’язків. Задоволені її роботою. До речі, саме вона контролює якість продуктів, наявність сертифікатів і т. п.
На початок другого уроку отримує усі дані про відвідування в класах, досліджує причини відсутності, бере на облік хворих. Діти знають добре медичний кабінет, коли треба - навідуються сюди. До речі, у нас є окрема процедурна, де можна надати першу невідкладну допомогу.
Слідкуємо, щоб періодично проводили вологе прибирання, провітрювали класи, дбаємо про належний температурний режим.
Усі ці заходи дали відчутні результати. Вже за рік, на час наступного огляду, дітей, які віднесені до спеціальної медичної групи, залишилось 20% (!). Значить ми - на правильному шляху. Але головне, що хочу підкреслити, щоб налаштували на співпрацю батьків, які тепер контролюють режим своїх чад, обмежують перебування за комп’ютером. Схвалюємо будь-які методи залучення молоді до занять спортом. До речі, здоровий спосіб життя стає модним. А ось хизування палінням, вживанням алкоголю взагалі стає непрестижним.
Я часто, як депутат та голова постійної комісії, порушую питання оздоровлення дітей на сесіях районної ради. Розумію, що слід міняти ставлення до проблеми. Інакше жодні постанови не поліпшать ситуації. Вважаю, що треба вирішити на рівні держави питання введення штатних одиниць медсестер в школах. Забезпечити безкоштовними ліками усіх учнів з метою поповнення дефіциту йоду. І запровадити таки ранкову фіззарядку. Для цього - змінити розпорядок дня: уроки починати пізніше, а не о 8 годині. Приміром, як у нас - о 8.30.

БЕЗПЕРЕЧНО, РОЛЬ СІМ’Ї, БАТЬКІВ У ВИХОВАННІ ЗДОРОВОГО ПОКОЛІННЯ МАЄ БУТИ ГОЛОВНОЮ.
І. П. ЖИЖІЙ, головний спеціаліст управління сім’ї, молоді і спорту райдержадміністрації підсумовує:
- Очевидно, будуть певні зміни щодо організації профілактичного медичного огляду учнів, мета яких -поліпшення їхнього здоров’я. Думаю, що в тому числі вирішиться й питання введення в штати освітніх закладів посад медичних сестер, які впродовж навчального дня перебуватимуть в стінах школи. Вже цього заходу буде досить, щоб хоча б контролювати стан самопочуття дітей. Та, безперечно, роль сім’ї, батьків у вихованні здорового покоління має бути головною.

  • Автор:Лариса ЛЄВІНА.
  • Джерело: "Рідний край" від 01.02.2013р.

Tеми