Територіальні громади Чернівецької області

  • вхід на портал
  • реєстрація

Новини

22.07.2010 08:30

Непопулярні, але довгоочікувані реформи: Непопулярні, але довгоочікувані реформи:На старт! Увага! Газ!  |  Політика

Український уряд та МВФ поступово приводять питання, навколо яких роками точилися дискусії, до «спільного знаменника». Останній і досить резонансний серед цих кроків – поступове підвищення внутрішніх цін на природний газ до економічно обґрунтованого рівня.

Крок до реалізації цього зобов’язання України у рамках співпраці з Міжнародним валютним фондом було зроблено минулого тижня, коли Національна комісія регулювання електроенергетики (НКРЕ) України прийняла рішення про зростання відпускних цін на природний газ для населення з 1 серпня 2010 р. на 50 %.

У прес-службі Мінпаливенерго нагадують, що ціни на газ для населення і граничний рівень ціни для підприємств ТКЕ не відповідали економічно обґрунтованому рівню. Діюча ціна на газ для підприємств ТКЕ, за оцінкою Мінпаливенерго, становить 30,5 % від її економічно обгрунтованого рівня.

У 2010 р. була значно збільшена сума необхідної компенсації з держбюджету для покриття різниці в цінах закупівлі імпортного газу та його реалізації підприємствам ТКЕ. При цьому ціна газу власного видобутку, яка є складовою роздрібних цін для населення, незважаючи на об’єктивні причини зростання собівартості видобутку і податкової складової, залишалася незмінною з 2008 р. «Видобувні підприємства, реалізовуючи газ, неспроможні фінансувати виробничі програми зі стабілізації та нарощування видобутку газу. Подальша заборона зростання цін для населення може призвести до катастрофічного падіння видобутку газу і, як наслідок, необхідності купувати для населення імпортований природний газ», – йдеться в повідомленні Мінпаливенерго.

Подорожчання газу для населення і комунальників фахівцями вже не перший рік називається у переліку невідкладних заходів, без яких неможливо позбавити «Нафтогаз» звання «традиційної бюджетної чорної діри». За словами члена Ради підприємців при Кабміні В. Лисицького, протягом останніх десятків років ціни і тарифи не покривали собівартість. «Це спотворило нашу економіку», – наголосив він.

Деякі експерти вважають, що рішення підняти ціни на газ на 50 % не просто актуальне, а навіть недостатнє. «Думаю, підвищення ще на 50 % відбудеться після виборів у місцеві органи влади. Може, до першого січня, може, раніше», – припускає директор енергетичних програм Центру Разумкова В. Саприкін.

Про конкретні параметри подорожчання для різних категорій населення повідомила НКРЕ. По-перше, ці параметри залежать від кількості споживаного блакитного палива, по-друге – від наявності лічильника. Наприклад, споживачі, які мають лічильник і споживають не більше 2,5 тис. куб. м газу на рік, поки що платять 583,6 грн за 1 тис. куб. м, а з 1 серпня платитимуть уже 725,4 грн. А для тих, хто споживає таку саму кількість газу, але лічильника не має, ціна зросте з 531,6 до 798 грн. На іншому кінці шкали – споживачі, що спалюють більше                12 тис. куб. м газу на рік, але лічильник так і не встановили. Сьогодні вони платять за 1 тис. куб. м газу 1648,2 грн, а з 1 серпня платитимуть 2437,2 грн.

Після підвищення тарифів на газ, на 20–25 % підніметься і ціна на тепло і гарячу воду для населення. Про це заявив міністр з питань житлово-комунального господарства Ю. Хіврич на прес-конференції. «У зв’язку з тим, що у собівартості тепла і гарячої води газ складає у середньому 53 %, то, за нашими розрахунками, ціна на тепло і на воду підніметься від 20 до 25 %», – сказав міністр.

Слід також враховувати, що підвищення тарифів ЖКГ з високою ймовірністю приведе до подорожчання багатьох товарів та послуг. Бізнесмени пояснюватимуть це, скажімо, здорожчанням оренди приміщень чи навіть необхідністю підвищувати зарплати співробітникам – хоча структура їхніх видатків та місце в цій структурі нових тарифів ЖКГ так і залишаться таємницею. Найімовірніше, очікують економісти, таке підвищення відбудеться із середини вересня – реакція дрібного бізнесу на зростання тарифів ЖКГ зазвичай відчувається протягом двох місяців.

Втім, банкіри запевняють, що цей крок не повинен істотно вплинути на інфляційні очікування. «Вважаю, що навіть з урахуванням підвищення тарифів на газ, на електроенергію, на житлово-комунальні послуги, існує можливість утримати інфляцію в 2010 р. на меншому рівні, ніж торік, тобто менше 12 %, а базову інфляцію до 10 %», прогнозує виконавчий директор з економічних питань Національного банку України І. Шумило. Наскільки справдяться такі оптимістичні прогнози – покаже час.

Функції унормування ринку комунальних послуг нещодавно прийнятим законом (минулого тижня підписаним Президентом) покладено на Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України. До нового регулятора від місцевої влади відійде право встановлювати тарифи на постачання тепла і води за єдиною методикою, оскільки, як відзначив міністр ЖКГ Ю. Хіврич, «неможливо примусити мерів міст встановлювати економічно обґрунтовані тарифи на послуги ЖКГ, які б відшкодовували витрати комунальних підприємств. Мер відповідальний перед виборцем. І, зрозуміло, не хоче йти на непопулярні заходи. Тим більше напередодні виборів».

 Нацкомісія буде контролювати діяльність природних монополій, видавати їм ліцензії, погоджувати угоди з підприємствами, які постачають воду і тепло. Голову і чотирьох членів комісії затверджуватиме на шестирічний строк уряд. Комісія зможе проводити позапланові перевірки з можливістю накладання штрафів.

Зосередження повноважень у комісії, прогнозують експерти, дозволить уряду йти на непопулярні реформи, зокрема і на збільшення тарифів ЖКГ до ринкових. Як відзначив директор Агентства моделювання ситуацій В. Бала, голосування щодо цього законопроекту – свідчення наявності політичної волі у нової влади щодо готовності реформування ринку. Водночас, відзначає експерт, цей факт абсолютно не означає, що влада готова до реформ інституційно і професійно, оскільки в діях нинішньої політичної еліти не простежується розуміння всієї глибини питання. Саме тому проблема ЖКГ набуває політичного характеру, і в країні з’являються політичні сили, що експлуатують виключно вузьку проблематику реформ комуналки. При цьому соціологія фіксує електоральні перспективи таких проектів як «Комунальний фронт» і йому подібних», – відзначає експерт.

Дійсно, електоральна непривабливість підвищення тарифів, особливо напередодні місцевих виборів, очевидна. Як відзначив експерт Інституту Горшеніна В. Застава, «після підвищення 2/3 українців не зможуть оплачувати житлово-комунальні послуги». За результатами телефонного опитування Інституту Горшеніна, переважна більшість українців (85,2 %) заявили про те, що підвищення тарифів на газ істотно позначиться на матеріальному становищі їхніх родин.

Зрозуміло, що під гаслами боротьби за народні інтереси на владу обрушиться опозиція усіх відтінків. БЮТ вже заявляє про ініціювання позачергового засідання Верховної Ради для встановлення мораторію на підвищення комунальних тарифів. Метою внесеного «бютівцем» О. Ляшком законопроекту названо прагнення «захистити громадян від підвищення цін на газ і воду в результаті ганебного рішення уряду підвищити ціну на газ для населення на 50 %». З пояснювальної записки до законопроекту зрозуміло, як саме опозиція використовуватиме подорожчання газу в політичній боротьбі. По-перше, парламентарії нагадують про «харківські угоди», згідно з якими Україна отримала знижку на газ. По-друге, зазначають, що за законом населення споживає газ вітчизняного видобутку, а отже, «підстави для підвищення цін і тарифів відсутні». Внутрішня суперечливість – якщо у побуті ми споживаємо український газ, то до чого тут «харківські угоди»? – опозиціонерів, очевидно, не хвилює. Натомість вони вводять ще один акорд: «Вважаємо, що підвищення цін і тарифів на споживання у побуті природного газу має органічну складову відшкодування ЗАТ “РосУкрЕнерго” відповідно до рішень Стокгольмського арбітражу завданої шкоди, що лягає на плечі населення України».

Судячи із заяв урядовців та представників парламентської коаліції, мінімізувати іміджевий удар покликана концепція «нехай заплатять багаті». Як заявив спікер парламенту В. Литвин, «сьогодні людям не потрібно хвилюватися з цього приводу, оскільки підвищення тарифів на комунальні послуги та газ торкнеться лише 20 % населення». За його словами, платити за новими тарифами мають люди з середніми та високими доходами. «А 80 % людей отримають відповідні дотації від держави», – підкреслив спікер.

З цією метою передбачається зниження порогу субсидій – на допомогу держави можна розраховувати, якщо витрати на комунальні платежі досягнуть            15 % сукупного доходу працездатних громадян та 10 % – у непрацездатних.

Коментуючи підвищення тарифів на газ, віце-прем’єр-міністр України               С. Тігіпко наголосив, що уряд бачить своє завдання в тому, щоб компенсувати підвищення тарифів для бідних коштом державних дотацій. «Ми повинні знайти варіанти, які допомогли б захистити найбідніших людей. Сьогодні і багаті, і бідні платять однакову ціну за газ, а це – неправильно», – політик.

Експерти не виключають і інші варіанти «пом’якшення удару» – цінового для населення, а, отже, і електорального для політиків. Аналітик Astrum Investment Management О. Блінов не виключив, що «цінам можуть дати задній хід».

Йдеться, очевидно, про тактику «імітування реформ» у стилі Ю. Тимошенко. Оскільки Кабмін розраховує на ухвалення рішення про продовження співпраці на засіданні Ради директорів МВФ 28 липня, Київ, підозрюють деякі оглядачі, продемонструвавши за допомогою постанови НКРЕ чистоту своїх намірів, може спробувати затягнути терміни реального введення нових тарифів після ухвалення програми співпраці з МВФ.

Схоже, подібний сценарій видається експертам не зовсім фантастичним. Як вважає експерт Німецької групи радників при уряді України Р. Кірхнер, варто очікувати, що перевірка виконання зобов’язань української сторони тепер буде набагато суворішою, ніж раніше. «У минулому МВФ дивився на дотримання зобов’язань крізь пальці, критерії по ходу пом’якшувалися. Попередній кредит видавався за умов дуже скрутної ситуації у світовій економіці. Тоді було важко передбачити наслідки можливої відмови у кредиті не лише для України, але й для інших країн. Але «дно» кризи вже пройдене і МВФ став більш вимогливим», – пояснює експерт.

Підсумовуючи, зазначимо: незаангажовані аналітики практично одностайно погоджуються, що підвищення ціни на газ для населення дійсно необхідне. Водночас, надзвичайно важливо, щоб відповідне підвищення супроводжувалося вирішенням низки питань. Найважливіших із них три. По-перше, чи дозволить подорожчання газу спрямувати кошти на давно назрілу модернізацію ЖКГ. По-друге, чи сприятиме воно підвищенню рентабельності вітчизняного газовидобутку. І по-третє, чи будуть здійснені реальні кроки, спрямовані на енергозбереження.

 

 

Tеми